Hvem oppsøker Osteopat

En Osteopat oppsøkes ofte med følgene smerter og plager i muskel-skjelettsystemet :

• Rygg-,bryst- og nakkesmerter
  • Skulder-,albue-og håndleddsmerter
  • Hofte-,kne-,ankel-og fotsmerter
  • Hodepine,svimmelhet og balanseproblemer
  • Bekkensmerter og andre plager i forbindelse med svangerskap
  • Funksjonelle plager hos spedbarn
  • Akutte- og belastningsrelaterte plager
  • Idrettsskader

I tillegg til dette kan en osteopat oppsøkes ved funksjonelle mage-,tarm-og urinveisplager,fordøyelsesbesvær,halsbrann og sure oppstøt, tung pust og pustebesvær.

Historikk

Osteopatiens grunnlegger var Andrew Taylor Still i 1874. Han mistet tre av sine barn som følge av hjernehinnebetennelse. Han selv som var legefølte seg helt hjelpesløs.Denne traumatiske opplevelsen førte til at han prøvde å søke etter alternativer til datidens medisin. De neste ti årene lette han etter faktorer som at enkelte mennesker blir sykeog andre ikke. Han hadde et sterkt fokus på hvordan de forskjellige deler av kroppens knokler,ledd,bindevev,muskler og organer arbeider og hvordan de påvirker hverandre. Han fant ut at ved å gjennomrette den optimale kroppsfunksjon ble kroppens egen evne til å helbrede seg selv betydelig sterkere.

• I 1982 ble den første osteopatiskolen grunnlagt i Kirksville, USA.
  • Siden 60-tallet har alle osteopater i USA legeeksamen.
  • I 1913 ble British School of Osteopathy startet.

Osteopatien har på hele 1900-tallet stått veldig sterkt i England og med sine ca 8000 aktive osteopater fikk de i 1993 en full godkjenning.

Osteopater er offentlig godkjente på lik linje med fysioterapeuter og leger i USA, England, Frankrike, Australia,Sveits,Findlang og nå i 2018 fikk også Danmark godkjenningen.

I 1992 startet Norsk Høyskole i Osteopati et deltidsstudium på 2310 timer over 5 år. I 2008 ble heltidsutdanningen startet over 4 år.

Mechanical Link

Utviklet på slutten av 70-tallet av den franske osteopaten Paul Chaffour.  Mechanical link er en helhetlig mild osteopatisk behandlingsform som systematisk undersøker og behandler hele kroppen med mål om å finne årsaken til  problemet. Pga bindevevet – dette komplekse nettverk av vev  som kobler isammen alle kroppsystemer, vil en skade/lesjon i et system alltid påvirke de andre systemene.